lunes, 5 de diciembre de 2016

El Clic a l’escola

Per a aquells pocs que encara no ho coneguen, una breu exposició sobre què és el CLIC i com podem utilitzar-ho en les nostres classes. 

Allà per la dècada dels 90, Francesc Busquets elabora un programa informàtic que reunix jocs tan coneguts com els mots encreuats, les sopes de lletres o els puzles junt amb activitats amb textos i imatges amb la particularitat que l'usuari (un mestre en este cas) puga crear-los amb la temàtica i estructura que més li convinga. El més usual és que el mestre creu un paquet amb activitats. Este paquet enllaça totes les activitats creades, generalment amb un nexe temàtic, de manera que l'usuario/alumno les vaja realitzant en un orde predeterminat. El programa permet, entre altres aspectes tècnics o d'edició, un seguiment de l'actuació de l'alumne per mitjà d'un sistema de registres (del temps empleat, encerts i errors, etc.) , de manera que ens pot servir d'instrument d'avaluació.

Si el docent vol utilitzar algun paquet creat per un altre company tan sols ha de buscar en la biblioteca de la Zona Clic aquell que més li convinga, segons l'assignatura que impartisca, el nivell, la llengua o la temàtica que més li interesse. I si arribat el moment s'atrevira a realitzar un paquet propi, també pot optar per incloure-ho en dita biblioteca.


Per a utilitzar el paquet en classe, hi ha dos opcions. La primera, veure-ho online a través de l'applet Java i la segona, descarregar-ho i instal•lar-ho en l'equip. Una vegada fet açò, el propi paquet va guiant l'alumne d'una a una altra activitat. El mestre pot tindre un paper de mer observador o bé dirigir el pas de les activitats a la seua conveniència (podem utilitzar el temps o el percentatge d'encerts com a condicionants per a passar d'activitat a activitat) . Per als alumnes, resulta senzill el seu ús i pot resultar molt mutivante si les activitats són estèticament atractives i estan adequades al seu nivell d'aprenentatge.

La inclusió d'este tipus d'activitats en l'esdevindre de la nostra programació no té perquè ser vist com quelcom artificial sinó com una aportació més que pot enriquir la nostra pràctica. 

En definitiva, l'ús de les NTIC en l'escola primària i en concret en la nostra àrea passa per una adequada formació del professorat i una correcta inclusió en la programació anual de manera que no resulten estranyes ni al docent ni a los/as alumnos/as.


No hay comentarios:

Publicar un comentario